10 Haziran 2007 Pazar

Reklamda Gelişiyor...

Günümüzde teknolojide yaşanan gelişmeler, özellikle bilişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin ardından birçok sektörde zorunlu yenilenme yaşandı. İletişimde yaşanan gelişmelerde, yaşanan bu teknolojik gelişmelere elbette ki göbekten bağlı halde. Reklam sektörü de bu zorunlu gelişmelerden elbette nasibini aldı. Teknolojide yaşanan gelişmeler sayesinde yeni mecralara kavuşan iletişim sektörünün en önemli silahı gelişen internet. Bu sayede yeni bir mecraya kavuşan reklam sektörü de, internet reklamcılığı da geleneksel reklamcılığa karşı güçlü bir alternatif oldu. İnternet reklamcılığı her ne kadar sadece yeni bir mecraymış gibi dursa da geleneksel reklamcılıkla arasında bazı farklılıklar bulunmakta.
Tüketici olan bizler gün içerinde binlerce reklama ve mesaja maruz kalıyoruz. Bunlardan sadece bir kaçı uzun süre hafızamızda yer edebiliyor. Günümüzde gazete, dergi, TV, radyo, out-door gibi birçok mecra uzun süreden beri kullanılıyor. Reklam veren geleneksel bu mecralar da bir spotluk ya da bir sütunluk yer edinmek için medya ya binlerce dolar ödüyor. Fakat buna alternatif olarak internet reklamcılığı hem daha ucuz hem de hem da daha garanti. Online reklamcılık da oluşturulan datalar ile bizler ile birebir iletişime geçebilme imkanını sağlanabiliyor. Böylece tüketici iç görüsü daha kolay hesaplana biliyor ve bu durum markaların stratejik planlama kısmında bir avantaj haline gelmekte.
Online pazarlamanın bir parçası olan internet reklamcılığı ile birlikte iletişime milyon dolarlar yatıramayan birçok şirket ve markada bu şekilde şu an için sınırlıda olsa hedef kitlesine ulaşma imkanı yakaladı. Hem bu şirketler aynı zamanda uluslar arası boyut da iletişimi en kolay kitlesel mecra olan internetle seslerini kamuoyuna büyük rakamlar harcamadan ulaştırma imkânına sahip olabiliyor. Web sitelerine verdikleri reklamlar ile ya da maile kişiye özel reklamlar ile daha küçük şirketlere iletişim imkanı sağlayabiliyor. Geleneksel reklamcılık da sınırlı şekilde hedef kitleleri ile buluşabilen bu tip bir çok marka bu günlerde internette yayınlanan banner çeşitleri ile mail hedefine ulaşma şansı yakalıyor.
Geleneksel reklamcılık da sayfa ve süre kısıtlaması ile kısıtlanan reklamlar internet reklamları sayesinde uluslar arası bir çok şirketinde imajını ve mesajını yansıtma aracı haline geldi. Hikâyeleşmiş bir çok reklam filmi ile karşılaşabiliniyor şirketlerin web sayfalarında. Üstelik hedefi şaşma gibi bir imkanı da pek yok, siteyi kimin tıklayacağı belli sonuç da, mesaj istenen kişiye daha garanti yolla gidebiliyor. Örneğin; BMW’nin bu şekilde 8 dakikalık bir reklam filmi hem kendi sitesinde hem de visit4info gibi sitelerde mevcut. Reklam filminde BMW’nin hızı ve manevra kabiliyeti vurgulanırken duygusal olarak da bir mesaj veriliyor. Bu tarz reklamlar sayesinde hedef kitlesine daha uzun süreli hikayeleşmiş ve kurgulanmış reklamlar sayesinde film tadında birkaç dakika sunuyor ve aynı zamanda istenilen iletişim çalışması da yapılabiliyor. Böylesi bir imkanı geleneksel reklam ve mecralarında bulmanın pek de imkanı yok.
Her gün hızla kullanan kişi sayısı ve kullanım süresi aratan internet ile reklamda farklı bir boyut kazandı. Bu sayede markalar rollover, interstitial , floating , standart , skyscraper , prestitial , pop-up gibi banner tipleri ile internette daha ucuz daha hızlı bir şekilde hedef kitleye odaklı kesin erişim ve interaktiflik imkanı kazındı. Hızlı ve detaylı ölçüle bilir bir mecra olması sebebiylede hedef kitle ve söz konusu marka arasında iletişimi daha kolay hale getirildi. Bir çok kişinin bilgi kaynağı olarak interneti seçmesi ve internette sıklıkla vakit geçirmesi de internet reklamcılığının avantaj sağlamasına neden olmakta. Geleneksel reklamcılık da bir tek televizyon kitlelerin uzun vakit geçirdiği bir mecra fakat hedef kitleye ulaşmak ise biraz zor çünkü geniş bir kitleye seslenmekte. Yalnızca son yıllarda arta tematik kanallar ve enteraktif yayıncılık sayesinde reklam verenin önü biraz açılıyor da TV’nin kitlesi hala çok genmiş ve çok belirsiz her ne kadar izlenme oranına göre reklam kuşakları hazırlanıyor olsa bile. Oysa internet tüketici için biraz daha kontrollü bir mecra ve hangi kanala hangi reklama maruz kalabileceğini daha çok seçme imkanı sağlıyor. Şu ana kullanım oranı diğer mecralara oranla her ne kadar çok düşük de olsa her gün artan ziyaretçi grafiği umut vaat etmekte. Bu olumlu gelişmelerin ışığında reklam sektörü de olumlu yönde gelişmek de ve amacına daha kolay hizmet edebilmektedir.

Hiç yorum yok: